Ylfva Wistrand [00:00:27:13]
Hej och välkommen! Du lyssnar till Resurscentrums kunskapspodd. Den här serien är en del av projektet STAD Strategiskt arbete för demokrati som fokuserar på förebyggande arbete mot just radikalisering och våldsbejakande extremism. Även benämnt VBE. Radikalisering och våldsbejakande extremism kan upplevas som något ogreppbart eller lite svårt att relatera till. Men ämnet har relevans, inte bara på nationell nivå utan också på lokal nivå.[00:01:02:03]
Ylfva Wistrand [00:01:02:05]
För dig och mig. Men hur då, undrar du kanske? Tillsammans med våra gäster ska jag försöka göra det tydligare och mer hanterbart. Jag som välkomnar dig till podden heter Ylfva Wistrand och är din guide och programledare. I det här avsnittet ska vi prata bland annat om högerextremism och riskfaktorer och vad vi kan göra för att höja skyddsfaktorer. Det här avsnittet hoppas vi ska ge dig en inblick i en forskares syn på radikalisering och extremism, men kanske också en del tips att tänka på om du möter någon med extrema åsikter. [00:01:45:00]
Ylfva Wistrand [00:01:45:02]
I dag samtalar jag med Christer Mattsson, läraren som doktorerade i pedagogik. Numer är han forskare och föreståndare för Segerstedt institutet som hör till Göteborgs universitet. I sin socialpsykologiska forskning följer han bland annat Nordiska motståndsrörelsen, allt i sin strävan att hitta och utveckla strategier för att skolelever eller barn och unga inte ska dras in i rasistiska miljöer. Hej Christer, varmt välkommen![00:02:16:18]
Christer Mattsson [00:02:16:20]
Tack så mycket![00:02:17:19]
Ylfva Wistrand [00:02:17:21]
Om du skulle introducera dig själv för någon som inte känner dig. Hur skulle du göra det då?[00:02:24:24]
Christer Mattsson [00:02:25:01]
I det här sammanhanget så får jag väl lyfta fram det du redan har sagt. Att jag är lärare, har väldigt långa erfarenhet som lärare och under min lärargärning så kommer jag tidigt att arbeta med unga människor i risk miljöer i risk för missbruk, risk för kriminalitet, i risk för att radikaliseras som vi säger i dag till våldsbejakande extremism.[00:02:52:12]
Christer Mattsson [00:02:52:14]
Och det ledde mig att för ganska många år sedan nu att fördjupa mig i detta genom att forska och det har jag hållt på med i tio år nu och förstå vad det är som gör att en människa går in i miljöer där man redan på förhand kan förutse att jag kommer bli illa omtyckt om jag går in i den miljön.[00:03:16:09]
Ylfva Wistrand [00:03:16:11]
Men vad skulle du säga påverkar en människa att söka sig till en viss tillhörighet eller grupp? Vad är det vi behöver veta för att förstå någons livsval av den kalibern?[00:03:29:23]
Christer Mattsson [00:03:30:00]
Jag tror att vi måste skilja mellan människor som radikaliseras helt och hållet online, för det finns naturligtvis onlinevärlden och sociala medier och sociala forum och sådant har förändrat mänsklig socialitet i grunden i alla avseenden. Med dem som går in i grupper som också träffas IRL så att säga. En avgörande faktor där är att det finns en sådan grupp nära där du bor.[00:04:06:19]
Christer Mattsson [00:04:06:21]
Det finns ett väldigt starkt geografiskt reproduktions mönster, de platser i Sverige idag där vi har högerextrema grupperingar i de platser som vi under 90-talet och 80-talet och runt millennieskiftet hade skinnskalle grupper och de platserna i väldigt stor utsträckning samma platser där den nationella rörelsen var stor under mellankrigstiden. Så den främsta faktorn så att säga är ett generations överlämnande.[00:04:36:09]
Christer Mattsson [00:04:36:11]
Att det finns ett högt rasistiskt och antisemitiskt bakgrundsbrus på vissa orter och som omfattar många fler än de som går in i organisationer eller miljöer. Och det är bakgrundsbruset. En nödvändig, inte ensam, men en nödvändig faktor för för den geografiska reproduktionen.[00:05:00:01]
Ylfva Wistrand [00:05:00:03]
Man får ju ha egentligen vilka tankar och åsikter man vill. Men utöver den geografiska reproduktionen som du pratar om, va, vad tror du då,det som gör att man tippar över kanten? Från sina tankar och åsikter och hoppar ner i det här kaninhålet till förmån för både konspirationsteorier och extremism?[00:05:25:01]
Christer Mattsson [00:05:25:03]
Ja, då tror jag man behöver skilja mellan transportsträckan fram och ögonblicket man trillar ner. Transportsträckan fram består av i allmänhet av att man växer upp i ett sammanhang, ofta i en familj som jag brukar säga, där man inte talar demokratiska. Man växer upp i ett sammanhang där rasism, misogyna idéer, antisemitiska idéer, homofoba idéer kommer med språkbruket så att säga man talar om minoriteter och grupper och värderingar på ett visst sätt.[00:06:10:13]
Christer Mattsson [00:06:10:15]
Egentligen är man då uppvuxen i vad jag skulle säga ett demokratiskt utanförskap. Och det här är någonting som finns tidigt i familjen och blir ett språk och ett sätt att tänka som, som man växer upp i. De intervjuer jag har gjort med människor som så att säga har gått hela vägen, de har detta gemensamt. De allra flesta är uppvuxna i de här miljöerna och väldigt auktoritära ofta.[ 00:06:40:21]
Christer Mattsson [00:06:40:23]
Men sedan så behövs det ändå någonting mer för att du ska ner i det där kaninhålet eller för den delen gå in i en organisation. Och det brukar vi inom sociologin kalla för faithfull moment, alltså ett avgörande ögonblick det händer någonting som antingen knuffar individen i en riktning som den inte har tänkt eller möjliggör för individen att göra någonting som den kanske inte hade tänkt.[00:07:09:12]
Christer Mattsson [00:07:09:12]
Och knuffa kan vara en en konfrontation. Jag har åtskilliga exempel på hur sådana konfrontationer ägt rum i skolan. En är elev som så att säga i bildlig mening blir intryckt i ett hörn, få och stå till svars för sina värderingar och känner sig förminskad och provocerad utav detta och har ett behov av att försvara sig och stärka sig.[00:07:39:15]
Christer Mattsson [00:07:39:15]
Och rent faktiskt som en direkt åtgärd. Jag tänkte att nu, nu går jag och då går jag in i den här gruppen. Nu ska jag visa vad det är som gäller eller att man kommer i kontakt med en gruppering. Man blir inte knuffad men man kommer i kontakt med någon som man litar på och som man tycker har sunda värderingar och som visar att man kan så att säga gå från ord till till handling.[00:08:09:20]
Christer Mattsson [00:08:09:22]
Det här är faithfull moments som äger rum väldigt plötsligt, både för dem som är föremål för dem men också för dem som står runt omkring. När jag intervjuat anhöriga så talar de ofta om hur det var som att hen ofta en han faktiskt blev som ombytt över en natt, men i själva verket har det aldrig skett över en natt.[00:08:35:17]
Christer Mattsson [00:08:35:17]
Men ett visst avgörande steg kan mycket väl ha skett på ett väldigt kort ögonblick. Och det är korta ögonblicket är naturligtvis väldigt viktigt, men det måste förstås mot bakgrund av den långa transportsträckan.[00:08:49:13]
Ylfva Wistrand [00:08:49:15]
Och det här begreppet faithfull moments är att egentligen likställa då med pusch- and pullfaktorer som man ofta pratar om.[00:08:58:17]
Christer Mattsson [00:08:58:19]
Ja, inte helt och hållet, alltså pusch- and pullfaktorer blir ofta en alldeles för enkel förklaringsmodell för att förstå vad som gör att den enskilda individen gör det ena eller det andra. Jag skulle snarare använda mig av en en sociolog som heter Russ Bolt som pratade om ett socialt investeringskapital. Det som är en pushfaktor och för dig behöver inte vara en pushfaktor för mig.[00:09:33:15]
Christer Mattsson [00:09:33:19]
Vi kan ha nästan samma fram körsträcka medan du blir pushad utav någonting som jag inte blev pushad av eller du blir attraherad av någonting som inte jag blev attraherade av. Så faktorerna kan vara densamma,
men responsen är annorlunda och det beror helt och hållet på vad du har för resurser att investera
i olika typer av miljöer och relationer. Om vi för ett ögonblick tänker utanför extremism och tänker mer i vardagliga relationer än en människa som lever i en relation som inte fungerar bra och som man kanske inte mår bra i, har ju vissa förutsättningar som krävs för att man ska lämna den relationen.[00:10:21:16]
Christer Mattsson [00:10:21:18]
Och de förutsättningarna är ju inte bara kopplade till vad som lockar på utsidan eller vad som knuffar från insidan, utan har du råd att skilja dig? Hur ska du försörja dig om du skiljer dig? Vad kommer släkten tycka? Vart ska du ta vägen? Det är faktorer som är mycket, mycket viktigare än push och pull.[00:10:43:01]
Christer Mattsson [00:10:43:01]
Så push och pull är egentligen bara en ytlig ögonblicksbild av mekanismer som verkar. Men det som verkligen är i omlopp under ytan, det är vad du har för tillgång till socialt kapital, ekonomiskt kapital, utbildnings kapital, kulturellt kapital som kan ta dig till den positionen som du vill.[00:11:10:20]
Ylfva Wistrand [00:11:10:22]
Jag undrar lite grann hur forskningsfältet ser ut rent generellt kring radikalisering och extremism. Å det kommer sig helt enkelt av att du har uttryckt att din forskning skiljer sig en aning från annan i de att du ganska tydligt lyfter ideologins betydelse.[00:11:29:14]
Christer Mattsson [00:11:29:16]
Ja, det stämmer. Mycket av den forskning som finns om radikalisering och vägar in i terrorism bygger på mycket, mycket tunna empiriska underlag. Och det beror ju på att det naturligtvis är väldigt, väldigt svårt att få access. Och även om du får access så är det ganska svårt å… få valida data. Det vill säga att om du intervjuar mig talar sanning.[00:11:57:06]
Christer Mattsson [00:11:57:07]
Det är sällan du som forskare har möjlighet att vara med mitt uppe i nära radkalisering pågår. Merparten av den empiriska forskning som finns består av intervjuer av människor som har hoppat av och deradikaliserats. Och när du har hoppat av och av radikaliserats så kommer du lägga hela din historia till rätta. När du tänker tillbaka retrospektivt. Och det är ingenting som är speciellt för den här gruppen utan så funkar vi allihop.[00:12:32:05]
Christer Mattsson [00:12:32:05]
Alla ni som lyssnar… på den här podden. Om jag skulle intervjua er om era liv och ni skulle berätta varför ni har kommit dit ni har kommit, så skulle ni uppleva att ni talar sanning med mig. När jag frågar er. Men jag vet att det bara är post faktum konstruktioner. När ni gjorde era val så gjorde ni dem ofta mot bättre vetande och i varje ögonblick ni valde det ena så övervägde ni alltid motsatsen.[00:13:01:24]
Christer Mattsson [00:13:02:01]
Det är ganska få val i livet ifrån hur banalt de än kan låta, men så faktiskt ifrån att ni fundera på om ni ska titta på Netflix eller ta en promenad så finns ett motsats alternativ till det ni gör. Ska ni skilja er? Eller ska ni skaffa ett barn till? Så motsatsförhållanden finns där och när jag som forskare frågar er långt senare så är alla motsats alternativen höjda i dunkel, bortglömda, förträngda, lagda till, till rätta.[00:13:40:11]
Christer Mattsson [00:13:40:13]
Och när man gör intervjuer retrospektivt med dem som har hoppat av och av radikaliserats så har de en tendens att underskatta betydelsen för vad ideologin betydde när man var mitt uppe i det. Ungefär på samma sätt som om jag skulle intervjua personer långt efter att man skilt sig och de skulle få berätta om, om kärlekens betydelse. Och naturligtvis så har vi alla minnen av en insomnade kärleks betydelse.[00:14:13:00]
Christer Mattsson [00:14:13:02]
Men vi kan inte riktigt komma åt den känslan var den var när vi var mitt uppe i det och när vi var sårade av den. Jag har ju då haft möjlighet att följa individer i realtid medan radikalisering har pågått medan de har funnits i de här miljöerna. Och jag har också utvecklat forskningsmetodik för att komma åt retrospektiva berättelser av livet hos dem som är av radikaliserade.[00:14:46:03]
Christer Mattsson [00:14:46:05]
Genom att låta dem sitta i grupper och tala om sitt förflutna för då blir det att man påminner varandra. De som kände varandra under sin aktiva tid, så att säga, när de påminde varandra om vad som var viktigt, då framträder ideologin som någonting mycket, mycket viktigare och mycket mer centralt. Och även om ideologin inte är den huvudsakliga drivkraften för alla, för några är den det.[00:15:15:21]
Christer Mattsson [00:15:15:23]
Men även om den inte är den huvudsakliga drivkraften för alla, kanske inte så för de flesta, så är den med och är väldigt meningsskapande. Ideologin ger en riktning och en mening, ett rättesnöre och ett sammanhang. Ideologin fyller också ut tid att vara aktiv i en rörelse innebär ju inte att man 24/7 sitter och läser Mine kampf eller gör extrema tolkningar av Koranen. Utan vardagen är vardagen den är fylld med mängder utav olika aktiviteter och i alla de här olika aktiviteterna i all denna vardaglighet så finns ideologin som ett ständigt bakgrunds raster för å i ditt huvud.[00:16:12:03]
Christer Mattsson [00:16:12:05]
Reflektera över vad det som pågår runt omkring dig för att det i ett ögonblick när du träffar en kamrat i rörelsen, bara utbyta några enkla ord om någonting som har pågått och som kan relateras till ideologin.[00:16:28:22]
Ylfva Wistrand [00:16:28:24]
Men skulle du då säga att de är på grund av ditt social psykologiska perspektiv som det här är din riktning i forskningen?[00:16:44:08]
Christer Mattsson [00:16:44:10]
Jag skulle säga att om man är med i Nordiska motståndsrörelsen så är det naturligtvis att, att gå ut och säga att du national socialist, det avvikande, att gå på demonstrationer med vit skjorta och grön slips som du snabbt stoppar in mellan andra och tredje knapphålet. Det är ganska avvikande, men vardagen är fylld med så mycket annat som är rutinmässigt i det vi gör som forskare.[00:17:11:19]
Christer Mattsson [00:17:11:22]
Det är ju inte att studera de avvikande. Journalisternas uppgift är att, att visa på nyheter det spektakulära. Min uppgift det är att visa på rutiner och strukturer och det som inte är avvikande, det som inte är spektakulärt. För att förstå hur människor skapar mening i sin tillvaro. Och jag har ju verkligen spenderat tid med människor i Nordiska motståndsrörelsen på deras möten i deras hem också haft de boendes hemma hos mig.[00:17:45:00]
Christer Mattsson [00:17:45:02]
Och då lär man känna varandra och mycket i deras liv blir ju avvikande genom att dem att de blir socialt stigmatiserade i andra sammanhang och de knyts väldigt nära varandra men de är inga rymd ödlor. De har rutiner de har, de har en vardag i sitt engagemang också naturligtvis ofta en väldigt påfrestande vardag. Men om man vill förhindra radikalisering, om man vill främja avhopp så ska man nog inte fokusera på det avvikande utan förstå det rutinmässiga.[00:18:29:14]
Ylfva Wistrand [00:18:29:16]
Och också då förstå vad ett socialt stigma också bidrar till ett fortsatt agerande inom en extrem rörelse. Exempelvis. Man har kanske inte så många andra alternativ.[00:18:43:22]
Christer Mattsson [00:18:43:24]
Nej, en radikalisering process är ju definitionsmässigt att elda broarna i båda ändar. Du blir ditt eget stigma och du blir ett stigma för dem som är nära dig. Det är väldigt svårt och att vara förälder och vara partner till någon som är med i en extremistisk rörelse. Om du inte själv också är med i rörelsen. Absoluta lejonparten av dem som jag intervjuar beskriver både oönskade och smärtsamma situationer när dem väljer att bli öppna eller oönskat avslöjas som att vara en del av rörelsen.[00:19:26:05]
Christer Mattsson [00:19:26:07]
Hur vänner, familj, släkt, kollegor vänder dem ryggen. Och det går ju att förstå att människor vänder dem ryggen, men man får ha ett uns av fantasi och förstå. Även vi kan tycka att de får skylla sig själva hur mycket vi bara vill. Men att vara i den situationen där många människor som har betytt mycket för dig tidigare inte vill ha med dig att göra. Du blir väldigt ensam och den primära faktorn som förhindrar avhopp är att det finns ingen bro att gå på för det har brunnit i båda ändar.[00:20:12:17]
Ylfva Wistrand [00:20:12:18]
Precis. Och det säger ju någonting om att man behöver ha någonting att komma till, inte bara att lämna någonting utan att komma till någonting. Och då tänker jag att det ställer krav på oss i samhället att också medvetet orka och kunna vara inkluderande.[00:20:36:01]
Christer Mattsson [00:20:36:03]
Ja, och i många av de yrkena som jobbar med det här, inte minst socialarbetare och poliser och så. Där är vi professionellt utbildade för att förmå och vara sådana att vi kan vara inkluderande och mottagande. Det är ganska vanligt att familjemedlemmar kontaktar mig, föräldrar eller partners syskon ibland som är jätteoroliga över någon som har gått ner i det där kaninhålet och som frågar dem vad ska jag göra och mitt råd till dem, det är att stå kvar.[00:21:26:12]
Christer Mattsson [00:21:26:13]
Just nu hjälper det nog inte att debattera om jorden är platt eller rund, men stå kvar, orka stå kvar. I den stunden som tvivlet kommer i rörelsen så måste det finnas åtminstone en liten spång att gå tillbaka på. Och när man har varit ute på irrfärder så är det ju jobbigt att komma tillbaka och säga, jag har varit på en irrfärd.[00:22:00:04]
Christer Mattsson [00:22:00:06]
De som har hoppat av och av radikaliserats. När jag frågar dem om tiden i rörelsen så brukar de nästan alla benämna den tiden som mina bortkastade år och det är jobbigt för en människa att ha bortkastade år. Det är ingen slump att vi har religiösa berättelser om den förlorade sonen som kommer tillbaka och då slaktar man oxen. Inte för att för fördela,[00:22:33:21]
Christer Mattsson [00:22:33:24]
sonen som stannar kvar utan för att visa att den förlorade är välkommen.[00:22:40:21]
Ylfva Wistrand [00:22:40:23]
Ja, det säger ju någonting också om att alla människor har ett behov av att bli sedda och ibland så kanske det till och med är så att även om jag blir sedd på ett negativt sätt så är det bättre att bli sedd på något sätt än inte alls.[00:22:58:21]
Christer Mattsson [00:22:58:23]
Ja, åh jag tror inne i rörelsen så blir man nog inte sedd på ett negativt sätt. Asså det, det förekommer väldigt mycket stigmatisering och pennalism i rörelsen också när man börjar skrapa på på ytan. Men det finns verklig gemenskap.[00:23:18:16]
Ylfva Wistrand [00:23:18:18]
Ja. [00:23:20:19]
Christer Matsson [00:23:20.19]
Det finns ofta ett väldigt starkt vi i de här rörelserna. I ett samhälle som är så präglat av jag, så längtar ju många människor efter ett sammanhang där de är ett vi.[00:23:40:00]
Christer Mattsson [00:23:40:02]
Jag tycker inte det är konstigt att vi lever i en tid där människor söker sig dels till tro och till gemenskaper och en del av de här gemenskaperna som man söker sig till är naturligtvis inga bra gemenskaper, extremist miljöer, sekteristiska miljöer. Och om vi vill förhindra radikalisering så behöver vi också reflektera över vad är det de här miljöerna erbjuder som saknas i samhället.[00:24:13:23]
Ylfva Wistrand [00:24:14:01]
Som man inte får annars? Du pratar ju ibland om flytande modernitet och flytande rädsla och att det på grund av det kanske inte är så konstigt då att exempelvis högerextremism uppstår som en sorts trygghet.[00:24:34:24]
Christer Mattsson [00:24:35:01]
Ja, precis den tid vi lever i brukar vi inom sociologin och mängder med andra… discipliner kalla för det senmoderna samhället och en del av oss kalla sen moderniteten för flytande modernitet. Egentligen betyder det att vi lever i en period där moderniteten har tagit slut. Moderniteten är ju den perioden ifrån upplysningen och industrialiseringen fram tills nyligen.[00:25:02:23]
Christer Mattsson [00:25:03:00]
Den är en i slutet och vi har gått in i en ny era och vad den kommer heta, det får någon i framtiden komma fram till i väntan på det så, så kallas den ibland för sen modernitet eller flytande modernitet och jag tycker det är flytande.modernitet de är bättre för att det säger någonting om tillståndet i moderniteten som den är.[00:25:25:23]
Christer Mattsson [00:25:26:00]
Vi har rört oss ifrån ett samhälle med ganska fasta positioner, fasta positioner för individer men också för organisationer och strukturer. Och går vi tillbaka till 50-talet så skulle vi säga att det var betydligt vanligare att man följde sina föräldrars spår på 50-talet än det är idag. Idag följer man inte ens en gång sitt eget spår. Det man utbildar sig till, det kan man vara hyggligt säker på att det inte…där man kommer sluta sin karriär.[00:25:57:07]
Christer Mattsson [00:25:57:09]
Teknik omvandlingen gör att jag många gånger om kommer behöva omskola mig, ändra inriktning, flytta, gör någonting annat med livet så som livet i sig flyter, organisationerna flyter, de demokratiska institutionerna flyter, produktionskedjor är flyter och det här är någonting som å ena sidan kan vara väldigt behagligt. Det kan vara väldigt möjliggörande för många är människor. Man kan få upptäcka sidor av sig själv, bosätta sig i och pröva yrken.[00:26:29:19]
Ylfva Wistrand [00:26:29:19]
Utvecklas.[00:26:30:16]
Christer Mattsson [00:26:30:16]
Utvecklas, absolut och för andra är det naturligtvis någonting skrämmande, någonting hotfullt. Om man och om man vill ha någonting som är lite mer fast och stabilt och tydligt och framför allt förutsägbart.[00:26:43:02]
Ylfva Wistrand [00:26:43:06]
Och inget är sig likt.[00:26:44:13]
Christer Mattsson [00:26:44:13]
Och ingenting är sig likt…det här blir en, en tid av otrygghet. Så det är inte så konstigt att vi som en respons på den flytande moderniteten får en ny konservatism och som efterfråga vi:et i den flytande moderniteten så står ju jaget i centrum. Vad jag ska göra med min utbildning, vad jag ska göra med min karriär och hur långt jag kan ta mig, vad jag, jag jag kan göra.[00:27:14:21]
Christer Mattsson [00:27:14:23]
Det finns naturligtvis en längtan efter vi och frågan är var finns detta vi?[00:27:21:22]
Ylfva Wistrand [00:27:21:24]
Jag har också läst mig till att du i gymnasiet så gick du teknisk linje och hade tänkt dig en framtid som ingenjör och via Chalmers. Men någonting hände där som gjorde att du valde inriktningen att söka till lärarprogrammet och då var det inte bara morfar som inspirerade det.[00:27:45:06]
Christer Mattsson [00:27:45:08]
Nej, då var det inte alls morfar. Jag kommer från en ganska traditionell arbetarklassbakgrund. Ingen i släkten hade tagit studentexamen, än mindre läst på högskola eller universitet… Väldigt tidigt, så fick jag höra de att jag ska läsa, du har läshuvud, du ska läsa på Chalmers, å jag visste egentligen inte ens då jag läste teknisk linje då så visste jag…[00:28:16:11]
Christer Mattsson [00:28:16:11]
Jag visste var Chalmers låg. Man åker spårvagn förbi där och så, men för mig var det en byggnad som man gick in i ena änden och så när man kom ut ur den andra så var man viktig [skrattar].[00:28:28:06]
Ylfva Wistrand [00:28:28:12]
Ingenjörs fabriken. [00:28:29:16]
Christer Mattsson [00:28:32:23]
Ja, ingenjörs fabrik men då när jag hade läst ett tag på teknisk linje och mina klasskompisar började prata om vad de skulle göra efter gymnasiet och då förstod jag att jag behöver nog veta något mer än att det finns en byggnad [Ylfva skrattar].[00:28:48:15]
Christer Mattsson [00:28:48:17]
Och jag var väldigt blyg så jag visste inte riktigt. Jag tyckte det var lite skämmigt att gå till studie och yrkesvägledaren och så där… när man är blyg så vill man inte känna sig liten och så. Man känner sig redan liten. Men vi hade en fantastisk matematik och fysiklärare som heter Olga Stankiewicz och som hade ett sätt som jag kände mig trygg med henne och hon var doktor i kärnfysik så det var den högst utbildade människa jag hade träffat dittills.[00:29:25:00]
Christer Mattsson [00:29:25:02]
Så jag frågade henne och på ett väldigt empatiskt och inkännande sätt så förklarade hon hur man söker och vilka blanketter man fyller i och vilka möjligheter som finns och så där. Olga var en människa som betydde mycket för mig. Jag kände mig trygg med henne. Men det här var i slutet på 80-talet och vi hade begynnelsen utav skinnskalle vågen och en väldigt tydlig högerextrem mobilisering i Sverige.[00:29:55:16]
Christer Mattsson [00:29:55:18]
Och flera utav mina klasskompisar, de va naturligtvis inte skinnskallar, men de var ändå inspirerade av de här idéerna, några utav dem. Och på en lektion med vår teknologi lärare närvarande så fick de för sig att vi kan inte ha Olga som lärare längre, för vi har en klass med bara pojkar och hon klarar inte av att hålla ordning på pojkar som kvinna utan vi behöver en manlig matematik och fysiklärare och hon kommer från Polen så hon.[00:30:26:02]
Christer Mattsson [00:30:26:04]
Hon bryter och hon pratar perfekt svenska men med en brytning naturligtvis. Det funkar inte. Och så var hon judinna också, så det kom något antisemitiskt i detta. Så de har skrivit ihop ett brev som skulle skrivas under utav alla och så skulle vi skicka det till rektorn och begära att få lära byte. Och teknologi läraren ingrep inte och jag vet att de flesta som satt där höll inte med om det här, men är man några drivande killar så.[00:30:57:20]
Christer Mattsson [00:30:57:22]
Och så gick det här brevet runt i klassen och jag råkade sitta så till på den lektionen att jag fick brevet sist utav alla och då hade alla skrivit på att de inte ville ha Olga och då blev jag försatt i en situation som var maximalt obekväm för mig och det. Jag kunde ju verkligen inte skriva under någonting sånt om, om Olga.[00:31:21:19]
Christer Mattsson [00:31:21:21]
Men egentligen så vågade jag inte heller gå emot detta. Men så det fick lov att tippa över till vad, vad som var anständigt. Så jag skrev inte under. Det blev ett himla kacklande. Det varade säkert bara i 10 minuter, men för mig var det en evighet av, med jättehög puls och rädsla och rädsla för vad som skulle hända sedan och så.[00:31:48:06]
Christer Mattsson [00:31:48:08]
Och det… jag gjorde en handling. Det var en faithfull moment [skrattar].[00:31:54:07]
Ylfva Wistrand [00:31:54:11]
Verkligen. [00:31:56:02]
Christer Mattsson [00:31:56:04]
Och som fick enorm betydelse. Därefter kom jag att engagera mig i antirasistiska frågor. Hade det inte varit för just det ögonblicket så, så hade jag förmodligen trillat in på Chalmers och blivit civilingenjör. Men då kom jag att engagera mig i en antirasistisk förening. Var med och startade faktiskt ihop med Olga en antirasistisk förening på skolan och så tänkte jag. Då vågade jag tänka utanför boxen.[00:32:22:07]
Christer Mattsson [00:32:22:07]
Vad vill jag göra? Jag vill bli lärare.[00:32:25:15]
Ylfva Wistrand [00:32:25:17]
Och utifrån din roll som både pedagog och forskare, hur ser du på kommunernas förebyggande arbete mot radikalisering och extremism eller rasism? Vilka framgångsfaktorer ser du eller vilka förbättringsområden ser du?[00:32:41:21]
Christer Mattsson [00:32:41:23]
Vi hade en väldigt kaotisk period för låt säga sex, sju år sedan när de vältrade över ett statligt ansvar på kommunal verksamhet. Ifrån ingenstans så dök det upp krav att kommuner ska ha handlingsplaner mot våldsbejakande extremism. Å jag gjorde faktiskt ihop med en kollega en studie av de här planen och vilka som står i de kommunala handlingsplanerna. Å…till stor del så var det ju att man copy paste det där nationella handlingsplanen och det säger man övertog statliga logiker och ett statligt säkerhets ansvar på kommunal nivå, vilket i flera fall kom att stå i strid med grundlagen.[00:33:37:15]
Christer Mattsson [00:33:37:17]
En kommunal verksamhet är till en väldigt stor del en välfärdsverksamhet som är till för invånarnas väl och ve. Förebyggande arbete sätter alltid individens välgång i första rummet. Förebyggande arbete syftar naturligtvis att förhindra kriminalitet och extremism i samhället, men den kommunala logiken är att göra detta utifrån att den som tjänar mest på det är den som riskerar att bli kriminell eller, eller extremist.[00:34:14:12]
Christer Mattsson [00:34:14:14]
Och den logiken måste vi behålla inom socialt omsorgs givande och utbildningsmässigt utvecklande yrken. Individer som är i skolan eller socialtjänsten eller fritidsverksamheten måste veta att vi som arbetar där arbetar alltid för den enskildes bästa.[00:34:36:00]
Ylfva Wistrand [00:34:36:02]
Till sist Christer, då vill jag vara lite nyfiken och fråga om det är så att du kanske har någon ny bok på gång? faktiskt.[00:34:45:24]
Christer Mattsson [00:34:44:22]
Faktiskt… Vi har haft ett forskningsprojekt under tre år där vi studerat reproduktion av högerextremism och rasism på den svenska landsbygden. Vissa platser har ju haft en generations överlämning utav extremism och som jag nämnde tidigare. Thomas Johansson, Jesper Andreasson och jag kommer med en bok nu i februari som heter: En resa till hjärtlandet. Och som är en undersökning av de här platserna där denna reproduktion äger rum och framför allt med fokus på Vad är skolans roll på de här platserna?[00:35:24:03]
Christer Mattsson [00:35:24:03]
Hur försöker skolan motverka detta och ibland hur bidrar oavsiktligt skolan till reproduktionen.[00:35:33:19]
Ylfva Wistrand [00:35:33:21
Och då vet jag att det är i alla fall en bok som jag och vi här på Resurscentrum kommer att läsa. Christer, ett stort tack för att du ville gästa oss här i Resurscentrum Kunskaps podd! Tack! Och också ett varmt tack till dig som lyssnar. Resurscentrum är en del av framtids- och utvecklingsförvaltningen i Strömsunds kommun. Det poddavsnitt som du just lyssnat på är en del av Projekt STAD som finansieras av Center mot våldsbejakande extremism CVE.[00:36:13:02]
Ylfva Wistrand [00:36:13:04]
Om du vill kontakta oss, skriv till rc@stromsund.se och märk mailet podden. Vår vinjett, den är producerad av Marcus Ernehed.[00:36:26:03]
Ylfva Wistrand [00:36:26:05]
Stort tack att du har lyssnat![00:36:28:08]