Hoppa till innehåll

Om hedersförtryck

– dialog och kompetensutveckling i grundskolan

Strömsunds kommun har beviljats statsbidrag från Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF) för att fortsätta det förebyggande arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck – nu med fokus på grundskolan. Projektet bygger vidare på tidigare insatser inom förskolan och syftar till att stärka skolans förmåga att tidigt upptäcka, förstå och agera vid tecken på hedersrelaterat förtryck.

Hedersrelaterat våld och förtryck kan ta sig olika uttryck – från begränsningar i vardagen till ett liv under stark kontroll. Dessa normer kan påverka skolans möjlighet att fullfölja sitt uppdrag och elevers rätt till trygghet, utveckling, jämställd utbildning och ett aktivt deltagande i samhället.

Utsatthet i grundskolan

Forskning visar att det förebyggande arbetet behöver starta tidigt och fortsätta under hela barnets uppväxt. I grundskolan kan utsatthet för hedersrelaterat våld och förtryck visa sig till exempel genom att:

  • Elever begränsas utifrån kön – till exempel får flickor och pojkar inte arbeta eller leka tillsammans.

  • Vårdnadshavare ställer krav som inte stämmer med skolans uppdrag – till exempel att en elev inte ska vara med på simning, idrott, musik eller vissa skolresor.

  • Elever kontrolleras av andra elever – till exempel att en elev säger till en annan att inte prata med motsatt kön, inte ta av sig slöjan eller inte delta i vissa aktiviteter.

  • En elev visar rädsla för att göra fel – till exempel att bryta mot familjens regler eller skada familjens heder.

  • Elever får inte klä sig som de vill – till exempel måste bära vissa kläder eller får inte ha på sig smink eller kortärmade tröjor.

  • Skolpersonalen märker stark kontroll från hemmet – till exempel att en vårdnadshavare vill veta exakt vad eleven gör, vem hen pratar med eller vill styra elevens val.

  • En elev försvinner från skolan under en längre tid – till exempel att eleven åker utomlands utan förklaring, ibland som en del av en så kallad ”uppfostringsresa”.

  • En elev får inte själv välja sin framtid – till exempel att eleven säger att det är familjen som bestämmer vad hen ska studera eller jobba med.

Alla former av hedersrelaterat våld och förtryck strider mot den värdegrund som uttrycks i skollagen och grundskolans läroplan. Personal i skolan behöver därför ha kunskap om hedersrelaterat våld och förtryck och veta hur vi tillsammans kan arbeta för att förebygga och motverka detta.

Syfte och mål

Syftet med projektet är att motverka hedersrelaterat våld och förtryck i grundskolan genom att:

  • Erbjuda skolans personal kompetensutveckling och verktyg för att arbeta förebyggande.

  • Stärka skolans möjligheter att tidigt identifiera utsatthet.

  • Utveckla rutiner och samverkansformer mellan skola, socialtjänst, polis och andra aktörer som möter barn och unga.

  • Bygga vidare på kunskapsbasen som tagits fram i tidigare projekt inom förskolan.

  • Etablera ett långsiktigt stöd via Resurscentrum för hedersrelaterat våld och förtryck.

Projektet genomförs i samverkan med Centrum mot våld, Rädda Barnen (region nord), polis och socialtjänst. Målet är att skapa ett tryggt och jämställt skolklimat där alla barn får utvecklas fritt – oavsett bakgrund, kön eller familjens normer.

Projektfakta

Projektperiod

Från och med april 2025 till och med december 2025

Projektägare

Strömsunds kommun

Finansiering

Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF)

Projektledare

Jenniffer Bennoit

Läs mer om Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd